ga naar...

donderdag 12 januari 2012

Tafels

Ik ben dus nieuw in het derde leerjaar. Na 10 jaar 5de leerjaar (groep 7) kwam ik in september plots terecht in de wereld van zout- en pauwwoorden, getallen tot 1000, onverwachte knuffels van leerlingen en, last but not least, van De Tafels.

Terwijl ik vroeger bij het cijferen wel eens zuchtte 'dat ze de tafels echt niet meer kennen', weet ik nu hoe hard er in ons leerjaar wordt gewerkt aan een vlotte kennis van de maal- en deeltafels. Op alle mogelijke manieren passeren ze dagelijks de revue: op rekenblaadjes, in het rekencircuit, als ganzenbord, luidop klassikaal gedrild, in het dagelijkse tafelwedstrijdje, met tafelballonnen, als memory, op de yurlspagina... Je kan het zo gek niet bedenken. De tafels kan je echt in àlles verwerken.

Hoe leuk de tafels soms ook zijn in de klas, als mama weet ik dat ze thuis soms altijd pure ellende betekenen. Daarom proberen mijn collega's en ik, via onze blog Groeigras, om regelmatig games aan te bieden waarin de tafels geoefend worden. 's Avonds tien minuutjes de tafels oefenen is niet zo erg meer als je op de computer mollen mag meppen of prinsessen mag aankleden!

Geen opmerkingen: