ga naar...

zondag 15 januari 2012

Tips voor een klasblog #1

Bloggen met de klas is leuk. Iets schrijven, een tekst opmaken, ideeën uitwerken, delen met anderen en feedback krijgen... Ook leerlingen kunnen hierdoor geboeid raken. Bovendien kan bloggen bijdragen tot het bereiken van de eindtermen rond schrijven én ict.
Ik blog nog niet zo héél lang met de kinderen en wil dus zeker niet de waarheid preken :-). Maar misschien kunnen mijn ervaringen en tips anderen aanzetten om ook de stap te wagen en een klasblog te beginnen.
In dit eerste deel: de pre-blogtijd!

1. Bezint eer ge begint.
Een tip die, toegegeven, zeker niet op mezelf van toepassing is, want ik ben er nogal onbezonnen ingevlogen. Maar een blog opstarten én onderhouden vraagt toch wel wat tijd.
Veel hangt natuurlijk van jezelf af. Hoeveel tijd wil jij eraan kwijt? Hoe zie jij het bloggen? Als informatiekanaal van leerkracht naar ouders? Als bron van extra inoefening? Moet het een plekje worden waar leerlingen kunnen schrijven en lezen? Wil je liever een fotoblog maken? Ga je met de klas bloggen of met je leerjaar?
De mogelijkheden zijn legio. Best een nachtje over slapen dus.

2. Een gezonde dosis creativiteit, schrijftalent en computervaardigheid.
Je hoeft geen tweede Hugo Claus te zijn, maar het is mooi meegenomen als je graag en vlot schrijft. Het is niet motiverend om berichten te plaatsen als je over elke post lang moet denken en er uren aan moet schaven.
Een beetje creativiteit - een basiseigenschap van élke leerkracht - is een must.  Afwisseling, leuke ideeën en verrassende berichten doen lezen.
En tenslotte heb je natuurlijk ook een stapje voor als je werken op de computer fijn en boeiend vindt.


3. Doe je research.
Ik heb zelf veel geleerd door andere klasblogs te bekijken. Met de puzzelstukjes die ik her en der bijeensprokkelde, heb ik mijn eigen klasblog in elkaar gezet. Heel wat voorbeelden zie je op klassenweblogs.yurls.net (via @Manssen), maar ook via zoekmachines kan je veel vinden.
Zo kan je ook beslissen welke blogsoftware je gaat gebruiken om je klasblog te maken. Ik maak zelf gebruik van Blogger, maar als je iets meer computerkennis hebt dan ik - en dat is niet zo moeilijk - dan kan je ook naar WordPress gaan, of naar andere (online) blogprogramma's.

4. Plan een blogvakantie.
Dat klinkt misschien een beetje te exotisch voor wat het is. Het geraamte van je blog opmaken neemt wat tijd in beslag. Je kan dat dus best tijdens een schoolvakantie plannen. Neem rustig de tijd om eens een handleiding te lezen, de lay-out te bepalen en enkele berichten te publiceren. Leer de mogelijkheden van je weblogdienst kennen.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: