ga naar...

woensdag 18 januari 2012

Tips voor een klasblog #2

Op vraag van enkele collega's... nog méér tips om met je klas te gaan bloggen.

Je hebt dus je voorbereidend huiswerk gemaakt en je bent klaar voor een klasblog. Maar hoe pak je dat nu praktisch aan?
Vandaag dus deel 2: bloggen in de praktijk!

5. Informeer ouders en kinderen.
Een trouw lezerspubliek opbouwen is niet eenvoudig. Ook al zouden ouders wel eens een vlieg willen zijn in de klas, toch vinden ze niet altijd de weg naar de klasblog. Daarom wil ik hen zo snel mogelijk te informeren over ict in de klas. Deze brief hieronder geef ik met de kinderen naar huis op 1 september.
Op de blog zelf zorg ik steeds voor een ouderpagina. Een beetje uitleg over bloggen en de doelen die we ermee willen bereiken. Die pagina wordt vaak aangeklikt.
 

6. Link op de schoolwebsite.
Ik zie in de statistieken van Blogger dat veel lezers van onze blog aan komen waaien vanaf de schoolwebsite. De moeite waard om een linkje te maken.

7. Mijn ochtendritueel.
Bij ons ochtendritueel in de klas hoort ook een blogmomentje. De snelkoppeling naar de klasblog staat op het Smartboard en samen gaan we eens kijken naar wat die dag verschijnt! Vaak ontstaat een gesprek met de kinderen over veilig internetten. We lezen samen hoeveel bezoekers we al hebben gehad. Zo'n groot getal! Waar vinden we alle tafelspelletjes terug? En de foto's van vorige maand? Stapje voor stapje leren de kinderen zo werken met de blog.
Ons ochtendritueel zorgt ervoor dat de kinderen 's avonds ook sneller nog eens op de blog zullen oefenen of lezen. Dat zag ik aan de Bloggerstatistieken toen een stagejuf, die geen blogmoment inlaste, drie weken kwam oefenen in de klas. Het was een pak rustiger op de blog!

8. Regelmaat

Op onze blog verschijnt elke dag een bericht. Vaak plan ik ze al in het weekend - handig in Blogger -, zodat ik er tijdens de werkweek niet meer aan hoef te denken. Tenzij er iets leuks gebeurt, natuurlijk!
Elke dag hoéft natuurlijk niet, maar een zekere regelmaat lijkt me wel goed. Voor jezelf, om het ritme erin te houden, maar ook voor de lezers. Als er een tijdje niets gebeurt op de blog, haken de kinderen af.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: