ga naar...

donderdag 23 februari 2012

Meer dan mascottes

In het 5de leerjaar krijgen onze leerlingen Frans. Enkele jaren geleden introduceerde ik twee Playmobilpoppetjes in de klas, Jean et Julie.


Zonder er teveel aandacht aan te besteden, stond er vanaf 1 september een groen doosje op de kast. Ik dacht dat de kinderen er misschien al wat te groot voor zouden zijn, maar dat viel best mee. Al snel vroegen ze wat er in het doosje zat. Ik deed alsof ik het ook niet wist. Toen stond op een ochtend deze foto op de klasblog.


Het werd al snel duidelijk dat Jean en Julie alleen maar Frans spraken. Gelukkig leerden onze kinderen ook net die nieuwe taal! Telkens wanneer in de klas nieuwe Franse woordenschat was aangebracht, verscheen op de blog een foto waarop Jean en Julie deze nieuwe woordjes actief gebruikten. Vaak ging het om een grapje, of een doordenkertje, meestal één losse foto, soms ook twee opeenvolgende.
De kinderen vonden het erg leuk om te lezen en te begrijpen wat Jean en Julie precies tegen elkaar vertelden. Door hun belevenissen werden Jean en Julie al snel echte klasmascottes.
Ze inspireerden de kinderen ook om te gaan knutselen of om een leuke situatie te bedenken, waarin hun Franse woordenschat van pas zou komen. Zelf een situatie ensceneren, een foto nemen en bewerken... Jean en Julie hoorden er helemaal bij!
In september 2011 verhuisde ik naar het derde leerjaar. Jean en Julie namen afscheid en gaven de fakkel door aan hun Nederlandstalige vriendjes Fons en Fien.
Ook hier zijn de kinderen begeesterd. De eigen Playmobilvoorraad thuis wordt doorzocht om het zelfbedachte verhaal meer vorm te geven. Hier en daar moet de juf een aanzet geven, maar de kinderen werken veel zelf uit en lossen onderweg heel wat problemen op. Hoe werkt het fototoestel? Hoe maak ik een mooie foto? Wat moet in beeld? Welke materialen heb ik nodig om de situatie duidelijk te maken? Hoe schrijf ik dit moeilijke woord? Kan ik hier iets grappigs van maken?
En bij statische foto's hoeft het niet te blijven. Na het zien van een filmpje in stopmotion, worden hiervoor al plannen gesmeed. Maar eerst een goed scenario...