ga naar...

zondag 20 mei 2012

Mediastoer vs mediamama

Samen met de kinderen en de collega's houd ik een klasblog bij. In het begin om héél véél doelen te bereiken, maar nu, na een paar jaar, vind ik het werken aan mediawijsheid het allerbelangrijkst. Ik vind dat kinderen op tijd moeten leren om verstandig te internetten. Jong geleerd is oud gedaan. Samen praten over wat wel of niet kan. Maar ook samen media doén.

Maar toen gisteren mijn oudste zoon van 9, bijna 10, vroeg of hij een King Size Ketprofiel mocht aanmaken op de site van Ketnet, moest ik toch eventjes gaan zitten. Goh... Nu al aan het sociale netwerken? Zou hij niet beter nog wat buitenspelen? Hij somde meteen een aantal vriendjes op die ook al aan het 'facebooken' waren op Ketnet.

In één klap voelde ik me als mama heel wat minder mediastoer dan als juf Hilde.

Een profiel aanmaken dus, samen met mama - zoals het hoort natuurlijk. Ketnet vraagt gelukkig expliciet toestemming van ouders en biedt aan om je op de hoogte te houden via een nieuwsbrief. Het profiel was snel in orde, jammer wel dat Ketnet aan kinderen vraagt om persoonlijke gegevens op te geven. Dat willen we de kinderen nu net niét leren.

Ketnet maakte ook heel wat filmpjes met de titel 'Vet op het net', die de grote zoon kon aanklikken tijdens het registreren. Dat deed hij natuurlijk niét, hij was veel te druk bezig met het zoeken naar een leuke gebruikersnaam en een ideaal wachtwoord. Die filmpjes moeten we dus zeker nog eens samen bekijken.

Ondertussen heeft hij via zijn King Size Ketprofiel zijn vriendjes gevonden. Maar wat zeg je dan 's avonds nog tegen elkaar? Zoiets als: "Milkshake gedronken, les gestudeerd, nu nog even computeren"?
Zolang hij maar beleefd en lief is natuurlijk.
Anders wordt deze mama ook thuis mediastoer.

- Ook @BramFaems nam de proef op de som en schreef dit artikel.
- Meer weten over het King Size Ketprofiel van Ketnet? Surf naar de ouderssite.
- Interesse in mediawijsheid? De mensen van Mijn Kind Online, ClickSafe of IkBeslis geven je leesvoer.

Geen opmerkingen: