ga naar...

donderdag 8 november 2012

Groeigras vs ict-eindtermen, 3de ronde

Het lijkt ondertussen wel een promobabbel te worden, maar het is niet anders. Bloggen en de eindtermen, dat gaat een mooi duo worden, denk ik.
Maar wacht, er komt nog een allerlaatste 3de ronde!

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Kinderen moeten dus informatie voorstellen aan anderen, op een gestructureerde manier, met bronvermelding, kritisch en rekening houdend met wat anderen verwachten.

Tsja... Dat is bijna de definitie van bloggen, toch? De informatie is wat er in de klas gebeurt: uitstappen, gelezen boeken, thema's, knutselwerkjes, oefeningen... De gestructureerde manier, dat is het format van een blog: een dagboek waarbij het laatste bericht automatisch bovenaan komt te staan, met labels en reactieformulier, en de mogelijkheid om allerlei gadgets toe te voegen. Bronvermelding, dat zijn wij zelf, want meestal komt enkel eigen werk op de blog.

8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Dat lijkt me duidelijk. Kinderen kunnen de verschillende communicatiemogelijkheden efficiënt en adequaat gebruiken, met vallen en opstaan. Hierbij hanteren ze een goede netiquette en een juiste taal.

Via de klasblog maken de kinderen alvast kennis met het bloggen als communicatiemiddel. We praten in de klas veel over ICT, omdat het zowel de kinderen als mezelf boeit. Veel van hen chatten, sturen sms'jes, mailen met elkaar of spelen games. Daarbij gebruiken ze verschillende talen: Engels, standaardtaal, dialect, afkortingen, emoticons, jongerentaal. Het is natuurlijk de kunst om voor elk communicatiekanaal het juiste taalgebruik te kiezen. We proberen zoveel mogelijk te bloggen in standaardtaal, al zijn we niet vies van een smiley of emoticon hier of daar.
Respect voor elkaar vinden we zo mogelijk nog belangrijker. Je zegt niet online wat je ook niet IRL tegen een ander zou zeggen. En je behandelt anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Het klinkt simpel, maar we merken in de klas dat kinderen vaak niet goed de draagwijdte van hun woorden op het internet kunnen inschatten. Des te meer redenen om te oefenen natuurlijk. Al doende leert men.

Zo, dat waren ze. Alle 8 ICT-eindtermen op een rijtje...
Mijn besluit? Ik ga nog een tijdje door met bloggen. 

Geen opmerkingen: