ga naar...

zaterdag 1 december 2012

RSS

Ik las laatst dat bloggen alweer uit de mode is. Nog eventjes op de tanden bijten en dan ben je als blogger retro en dus weer helemaal 'in'. Maar het lijkt wel alsof heel wat onderwijsmensen het bloggen nu pas ontdekken. En dat is prima. Het is knap wanneer je deelt wat je hebt en weet, zeker in het onderwijs.

Blogs die ik de moeite vind, volg ik op de voet. Ondertussen zijn het er een honderdtal. Het spreekt voor zich dat ik die blogs niet elke avond persoonlijk ga bezoeken, dan zou de avond veel te kort zijn. Nee, ik heb me op al die blogs geabonneerd via RSS.

RSS is de afkorting van Really Simple Syndication. Blogs maken namelijk, naast hun gewone internetbericht, ook een automatische RSS-feed. Dat is een vereenvoudigde uitgave van dat online artikel. Die feeds kan je lezen met speciale RSS-lezers of websites. Als je je abonneert op feeds via zo'n feedreader, komen de nieuwe artikels op al die blogs eigenlijk naar je toe. Je hoeft ze niet meer zelf op te gaan zoeken. Klik je feedreader open en alle nieuwe artikels staan netjes op een rijtje. Veel tijd en moeite gespaard en toch altijd snel op de hoogte van nieuwe berichten.

Ik gebruik zelf Google Reader, een online RSS-lezer, die me toelaat om vanaf elke computer of mijn telefoon mijn feeds te lezen. Als ik een interessante blog tegenkom, zoek ik het RSS-symbooltje. Via dat symbool kan je je heel makkelijk abonneren op feeds.

Dit filmpje van @BramFaems legt het heel duidelijk uit.

Geen opmerkingen: